Flygeblad - Formålet er å informere potensielle brukere raskt og effektivt.
Brosjyren og katalogen er markedsføringsmateriale som ofte brukes av bedrifter. De består av trykksaker med et begrenset antall sider, ment for å promotere kommersielle aktiviteter, arrangementer og mer. Disse trykksakene samler, på et begrenset område, bilder og tekster som er spesielt betydningsfulle for det fastsatte markedsføringsformålet.
Brosjyren skiller seg fra katalogen, ettersom sistnevnte er en ordnet og systematisk liste over flere objekter i samme kategori, med angivelser for å identifisere dem, og noen ganger, som i salgs-kataloger, med prisen oppgitt.
Depliant eller folder, derimot, er en trykt og brettet side som distribueres med reklame- eller propagandamål. Vanligvis blir folderen forvekslet med brosjyren, siden begge er publikasjoner, med informativt eller reklameformål, bestående av noen sider, men forskjellen ligger i at i brosjyren, som også i katalogen, er sidene bundet.